Engelliler Koordinasyon Şube Müdürlüğü, Kayseri ili sınırları içerisinde yaşayan engellilerin, toplum hayatına tam katılımlarını kolaylaştıracak ve toplumsal fırsatlardan engelli olmayan diğer bireyler gibi eşit faydalanmalarını sağlamak üzere bilinçlendirme, bilgilendirme, danışmanlık, yönlendirme, özellikle 4-12 yaş aralığındaki zihinsel engellilere yönelik gündüzlü bakım hizmetleri sunmaktadır. Engelliler Koordinasyon Şube Müdürlüğü olarak, bizzat müdürlüğümüze gerek, telefon ederek veya e-mail yoluyla başvuran engelli vatandaşlarımıza, sağlık kurulu raporu, engelli kimlik kartı, toplu taşım serbest biniş kartı, engelli maaşı, bakım parası ile engellilerin istihdam olanakları hakkında bilgiler verilmekte, uygun kurum ve kuruluşlara yönlendirmeleri yapılmaktadır. Özellikle, EKPSS/KURA başvuru ve tercih dönemlerinde, engellilerin başvurularını ve tercihlerini doğru bir şekilde yapabilmeleri konusunda destek sağlanmaktadır. Kayseri’de akülü engelli aracı kullanan engelli bireylerin şehir içindeki seyahatleri esnasında yaşayacakları şarj bitme sorunlarının önüne geçmek üzere Cumhuriyet Meydanı tramvay durağına yerleştirilen akülü engelli aracı şarj istasyonunun tam verimle çalışabilmesi için gerekli kontroller yapılmakta, oluşan arızalara müdahale edilmektedir. 10-16 Mayıs Engelliler Haftası ve 3 Aralık Dünya engelliler Günü'nde, Kayseri'deki kamu kurum ve kuruluşları ile engelliler alanında faaliyet gösteren sivil toplum kuruluşlarıyla birlikte Cumhuriyet Meydanı'nda törenler düzenlenmiştir. 2018 yılı Ramazan Ayı içerisinde engelli ve yaşlılar ile Aile, Çalışma ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğü bünyesinde hizmet veren Sevgi Evleri'nde kalan çocukların katılımıyla iftar düzenlenmiş olup, yaklaşık 1200 civarında kişi katılmıştır. ENGELSİZ ÇOCUK EVİ Engelsiz Çocuk Evi Beyazşehir Mahallesi Gesi Caddesi No 25'te 17 Mayıs 2018 tarihinde Sosyal Hizmetler Daire Başkanlığı'na bağlı olarak hizmet vermeye başlamıştır. Zihinsel engelli çocuğa sahip ailelere özel ve resmi işlemlerini takip edebilmeleri, kendilerine az da olsa zaman ayırmaları, bu esnada çocuklarının güvenli, keyifli bir ortamda bedensel, ruhsal, sosyal ve özbakım becerileri açısından gelişimlerine katkı sağlanması hedeflenmektedir. Kuruma 4-12 yaş aralığındaki kız ve erkek zihinsel engelli çocuklar kabul edilmekte olup, haftanı Pazar günü hariç 6 günü sabah 08:00-17:00 saatleri arasında Beyazşehir, İldem, Toki, Yavuz Selim, Ahi Evran, Buğdaylı, gesi, Turan ve Ağırnas mahallelerine yönelik hizmet verilmektedir. Bu mahallelerin dışında kalan mahallelere ise velinin kendisi tarafından engelli çocuğunun getirilmesi ve götürülmesi şartıyla hizmet verilmektedir. Engelli çocuklar, şoför hariç en az iki personelin bulunduğu servis aracıyla evlerinden alınmakta ve geri bırakılmaktadır. 10:00-10:30 saatleri arasında meyvesuyu, kek, bisküviden oluşan ara öğün, 12:15-12:45 saatleri arasında 4 çeşit yemekten oluşan öğle yemeği, 14:15-14:45 saatleri arasında ise mevsim meyvelerinde oluşan ara öğün yapılmaktadır. Çocukların bez değişimi ve altlarının temizlenmesi, tuvalet, el yüz yıkama vb. kişisel ihtiyaçları görevli personeller tarafından veya gözetiminde titizlikle yapılmaktadır. Uykusu gelen çocuklar uyku odasında görevli personelller tarafından uyutulmakta ve uyanana kadar sürekli kontrol edilmektedir. Her hangi bir nedenle banyo ihtiyacı oluşan engelli çocuk, görevli personeller tarafından yıkanmakta, kurulanmakta ve kıyafetleri giydirilmektedir. bütün bunlar yapılırken, çocuğun sıcak bir ortamda tutularak, üşümemesi için azami dikkat gösterilmektedir. Kurumda bulunduğu sırada ilaç kullanması gereken çocukların ilaçlarını kullanacağı saat, ilaç dozu ve ilacın saklanma şekline dikkat edilmektedir. Kurumda bulunduğu esnada her hangi bir nedenle rahatsızlanan çocuğun velisine haber verilmekte, kurum ortamında yapılabilecek müdahaleler yapılmakta, veli de gerekli görürse sağlık ocağına veya evine götürülmektedir. Görevli personel özellikle, çocuğu aileye teslim ederken, çocuğun kurumdaki durumu ile ilgili bilgileri veliye aktarmaktadır. Kurumdan hizmet alan çocukların velileriyle iletişimde kalınarak, çocukların genel durumu, engellilerin hakları vs. konularda bilgi paylaşımında bulunulmaktadır. Doğum günü, hastalık vb. durumlarda engelli ve ailesiyle iletişimde kalınarak sevinçleri ve üzüntülerine ortak olunmaktadır. Eğitim, Öğretim Ve Eğlence Faaliyetleri Aşağıda özetlenen faaliyetleri gerçekleştirirken, çocuğun engel türü ve oranı dikkate alınarak faaliyete karar verilmekte, en üst düzeyde faydalı olunmaya çalışılmaktadır. A) Çocukların Öz Bakım Becerilerini Geliştirmek Kişisel Bakımlarını Desteklemek. Kıyafet giyme-çıkarma,ayakkabı giyme-çıkarma(kuruma geldiğinde-giderken,oyun parkına çıkarken)becerilerini geliştirmek ,desteklemek.) El-yüz yıkama,sabun kullanma,havlu kullanma Tuvalet temizliği, bez kullananlar için alt temizleme Tırnak kesme,banyo yaptırma B) Sosyal Gelişim Alanlarını Desteklemek Konuşma becerilerini desteklemek İletişim becerilerini desteklemek Farklı ortamlara,farklı insanlara uyum sağlama becerilerini desteklemek Akran etkileşimi,gruba katılma,gruba uyum sağlama Kuralları öğrenme, bilme,ve kurallara uygun davranış sergileme Grup içerisinde sıraya girme, sırasını bekleme,sırası geldiğinde aktif davranış sergileme, (nesne kartları, ses çıkarma çalışmaları,şarkılar, oyunlar, birebir sohbetler, grup sohbetleri, grup faaliyetleri ile desteklenmektedir. C) Toplumsal becerileri destekleme Toplu taşıma araçlarını kurallara uygun ve aktif kullanma(oturarak yolculuk yapma, emniyet kemerini kullanma ,vb, servis içerisinde model olarak,sözel ve ,fiziksel yardımla öğretilmiş olup tekrarlarla becerileri desteklenmiştir). Trafik kurallarını öğrenme bilme ve uygun davranış sergileme,(servis içerisinde anlatılmıştır) Kamu alanlarını ve mallarını koruma ,amacına uygun kullanma ,(Oyun parkı alanları ,materyalleri ağaçlar ,bitkiler vb).(Kurumun oyun parkında) desteklenmiştir. D) Zihinsel bilişsel ve pisko motor alanlarını destekleme(Kurum içerisinde yapılan etkinlikler ve faaliyetler) 1) Sanat etkinlikleri Boyama çalışmaları(Sulu boya,parmak boyama,mum boya kuru kalem boyama,pastel boyama) Çizgi çalışmaları Noktalama çalışmaları Yırtma yapıştırma çalışmaları Kesme yapıştırma Buruşturma çalışmaları Katlama çalışmaları Artık materyal çalışmaları (Öğretmen gözetiminde yapılan bu çalışmalarla yaratıcılık, hayal gücünü geliştirme el-göz koordinasyonu küçük kas gelişimi ,ince motor gelişimi, zihinsel ve bilişsel gelişim alanları desteklenmektedir). 2) Okuma Yazma Çalışmaları Kavram çalışmaları Kavram ağacı,kavram kartları (şekiller-duygular-renkler-hayvanlar-meyveler-sayılar-sebzeler-zıt kavramlar,mevsimler) Harf çalışmaları Hece çalışmaları Metni okuma ve anlama çalışmaları Sayı çalışmaları Doğal sayılar Ritmik sayma Geriye sayma(Yapılan çalışmalar öğretmen gözetimi ve desteği ile eğitim odasındaki yazı tahtası,tak çıkar ahşap nesneleri,hece kitapları,boya kalemleri vb materyallerle sağlanmıştır.) 3) Oyun Etkinliği Çalışmaları Mendil kapmaca Saklambaç Yağ satarım bal satarım Top sektirme Basketbol Yakar top Halka oyunları Legolar Tak-çıkar Legolar Doldur boşalt(top havuzu ) Zıp zıpla(trambolin) Evcilik oyunu Drama Kuklalar Sandalye kapmaca Kostümlü gösteri Taklit oyunları Bilmeceler Açık hava park oyunları ile öğretmen gözetimi ve desteği ile kurumda bulunan materyallerle beceri ve davranış kazanımı desteklenmektedir. 4)Müzik Etkinliği Isınma çalışmaları Nefes çalışmaları Ritim tutma(el-ayak) Ritme uygun hareket etme Ritim eşliğinde hareket Çocuk şarkılarına eşlik etme Dans etme Bedensel Aktiviteler Rahatlama çalışmaları 5) Eğitici Televizyon Programları Keloğlan masalları Niloya Pepee Maşa ile Koca ayı Çocuk şarkıları Şirinler Oscar Rafadan Tayfa Hareketli Şarkılar Bu çalışmalar yapılarak Sosyal alan, Motor alan,Zihinsel-Bilişsel alan becerileri desteklenmiştir.Öz bakım becerileri ve Bilişsel Motor Gelişim alanlarının desteklenmesine yönelik çalışmaların yanı sıra Eğitici -öğretici,Televizyon programları ile öğrencinin aktif dinlenmesi sağlanmıştır. BEYAZŞEHİR ENGELSİZ ÇOCUK EVİ YÜKSEL ATEŞ ENGELSİZ ÇOCUK EVİ Broşürler için lütfen TIKLAYINIZ. Engelsiz Çocuk Evi'nden hizmet alan engelli çocuklarla ilgili ayrıntılı istatistiki bilgi aşağıdaki gibidir. KAYITLI ENGELLİ SAYILARI KIZ ERKEK TOPLAM TOPLAM KAYIT SAYISI 26 53 79 AKTİF KAYIT SAYISI 20 40 60 PASİF KAYIT SAYISI 6 13 19 VERİLEN HİZMET SÜRESİ KIZ ERKEK TOPLAM VERİLEN HİZMET (GÜN) 502 712 1214 VERİLEN HİZMET (SAAT) 2922 3623 6545 MAHALLE BİLGİSİ KIZ ERKEK TOPLAM BEYAZŞEHİR 1 6 7 BUĞDAYLI 2 3 5 TOKİ - DEMOKRASİ 8 14 22 İLDEM - CUMHURİYET 2 5 7 İLDEM - FATİH 2 1 3 AHİ EVRAN 2 2 İLDEM - GESİ - FATİH 3 5 8 SERKENT - BAHÇELİEVLER 2 3 5 YILDIRIM BEYAZIT 1 1 TURAN 1 1 MİMARSİNAN - FATİH 1 1 GÖKKENT 2 2 YAVUZ SELİM 1 1 GESİ - BAHÇELİEVLER 1 1 İLDEM - YEŞİLYURT 2 1 3 MİMARSİNAN - ŞİRİNTEPE 2 2 CIRGALAN 1 1 2 BELSİN - 19 MAYIS 1 1 TALAS - MEVLANA 1 1 TALAS - BAHÇELİEVLER 1 1 BÜNYAN - SAMAĞIR 1 1 YENİŞEHİR 1 1 ÖRNEKEVLER 1 1 TOPLAM 27 52 79 ENGEL TÜRLERİ VE ORANLARI %40 - %59 %60 - %79 %80 - %100 KIZ ERKEK KIZ ERKEK KIZ ERKEK TOPLAM DİL - KONUŞMA BOZUKLUĞU 1 4 5 EPİLEPSİ 1 1 2 8 12 HAFİF MENTALRETARDASYON 2 1 2 2 7 ORTA MENTALRETARDASYON 1 1 1 1 3 7 AĞIR MENTALRETARDASYON 1 1 2 BİLİŞSEL GELİŞİMDE HAFİF DÜZEYDE GECİKME 3 2 4 6 3 18 BİLİŞSEL GELİŞİMDE ORTA DÜZEYDE GECİKME 3 5 1 8 17 BİLİŞSEL GELİŞİMDE AĞIR DÜZEYDE GECİKME 1 1 DOWN SENDROM 1 1 3 4 9 OTİSTİK BOZUKLUK 2 2 4 OTİZM 1 4 7 12 ATİPİK OTİZM 3 1 4 YÜRÜME BOZUKLUĞU 1 1 HİPOSİK İSKEMİK ENSEFALOPOTİ SEKELİ 2 2 TÜBEROZKLİROS 1 1 HİDROSEFALİ 1 1 DİKKAT EKSİKLİĞİ - HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU 1 1 STANDART SAPMA 1 1 SPASTİK DİPAREZİ 1 1 DEZİNTEGRATİF BOZUKLUK 1 1 ATRİALSEPTALDEFEKT 1 1 SEREBRAL PALSİ 2 2 4 TOPLAM 7 2 16 26 18 43 112 DOĞUM YILI KIZ ERKEK TOPLAM 2003 1 1 2004 1 1 2005 1 1 2006 1 1 2007 1 4 5 2008 8 6 14 2009 1 4 5 2010 7 12 19 2011 4 7 11 2012 2 7 9 2013 1 4 5 2014 1 5 6 2015 1 1 TOPLAM 26 53 79